Elbilroadtrip: Hva er egentlig bærekraftig turisme?

Vi ruller oss nesten lydløst gjennom landet. Over fjell, gjennom fosser og ved fjorder. Norge, du Norge. Vår egen bakgård. Vår egen lekeplass. Den må vi ta vare på. Hva er egentlig bærekraftig turisme? For tiden er jeg, Malin i Grønne Jenter, marinbiolog Pia og filmskaper Madeleine på roadtrip gjennom Norge i elbil. Dagens kjøreetappe blir en av de lengste, og kanskje også den mest utfordrende. Bilen skal over fjellet, og avstanden mellom hurtigladestasjonene er lengre enn i byene. Før vi kommer så langt skal vi jakte på Seljordsormen. Norges egen Nessie. Himmelen er asurblå og speiler seg i overflaten. Vi stirrer ut over innsjøen for å få øye på Seljordsormen. Sagnene skal ha det til at man særlig møter på ormen, eller Selma som hun heter, på varme og stille sommerdager. En slik dag er det i dag. Etter intens nistirring ser vi noe som kan se ut som et monster. Ikke et sjømonster, men en skrent med dumpet søppel. En såkalt villfylling. Midt i haugen av melkekartonger, flasker, husholdningsavfall og bildeler ligger det et dødt rådyr. Biologen Pia, som faktisk har en egen kadaverfryser, spøker med at hun har lyst til å ta det med seg. Madeleine og jeg er ikke overbegeistret over den ideen. Vi finner ingen orm, så den får vi heller ikke lagt i kadaverfrysen til Pia. Mens vi lader i Åmot spiser vi gårsdagens middagsrester og  is. Is for å akklimatiseres for Haukelifjell hvor det fremdeles er snø. Jeg insisterer på å stoppe fordi jeg vil ha vinterbilder i sommertøy. To menn på motorsykkel stopper der vi stopper. De er sikker på at vi er tyskere. I allefall ikke nordmenn. Ingen nordmenn hadde kjørt elbil over Haukelifjell. Ei heller lekt i snøen i sommerkjole eller stått på skateboard i bukseløs på underkjølt vei. På vei mot neste ladestasjon er det første gangen jeg virkelig kjenner på rekkeviddeangsten. Dersom bilen går under 20 prosent, så vil den ikke starte igjen om vi skrur den av.  Det betyr at om det er en ladestasjon som er ødelagt når vi kommer dit med et batteri under 20 prosent, så må vi bli tauet. Dette har ført til at vi har en lek når vi kjører i nedoverbakker. Hvor mange prosent får vi ladet før vi er nede? Bilen kjører ganske sent når vi forsøker å lade. Beklager til alle dere som har ligget bak oss i nedoverbakker! I bakken ned mot Odda var jeg sjåfør, og kunne medaljere meg med 6 gratisprosenter. Hardanger står i blomst. Det er kanskje det vakreste du kan oppleve i Norge på denne tiden av året. Rett før vi kommer til Odda må vi kjøre over Låtefossen. Turister, oss? Helt klart. Vi stopper for å ta klisjebildene. Det har regnet siden Vinje og vi klatrer rundt i fossen bare for å sørge for at bli blir enda litt våtere. Det er mange spektakulære fosser i området, og vi kunne med fordel hatt mange flere dager i Hardanger. Ved solnedgang stopper regnet, og vi tar oss en kjøretur for å kikke på livet. Livet i dette tilfellet var en saueflokk. Sau i solnedgang. I løpet av timene på veien snakker vi en del om hva bærekraftig turisme eller økoturisme er. 2017 er FNs år for bærekraftig turisme for utvikling, men hva betyr egentlig det? Turisme er for mange land en viktig del av økonomien, også for Norge. Det skaper arbeidsplasser, skaper inntekter for lokalsamfunnene og turisme i seg selv gir en viktig kulturutveksling. Samtidig kan turisme også ødelegge lokalsamfunn og natur dersom ikke økologiske og sosiale hensyn tas. Økoturisme er turisme der målet er at det ikke skal bli noen negativ påvirkning på natur eller kultur på stedet man reiser på. Reisen skal gjerne også bidra aktivt til natur- og kulturvern, og at driften til en økoturismebedrift skal etterstrebe å være mest mulig bærekraftig, og som tar økologiske, kulturelle, sosiale og økonomiske hensyn. Jeg tenker at definisjon av økoturisme må deles i to, der det ene benet er oss som reisende og den andre er reiselivsaktører som tilbyr transport, overnatting eller aktiviteter. For meg er det viktig at alle ledd i økoturisme har miljø som grunnstein. Dette betyr at transportmetoden er miljøvennlig, at overnattingen er det, maten og at aktivitetene underveis er det. Å ta fly over Atlanterhavet for å sove på et økoturisthotell, da vil vinningen gå opp i spinningen fordi flyturer har enorme klimagassutslipp. Hvis man skal reise langt, bør man velge å være borte over en lengre periode og velge dirketefly. Take-off og landing er mest energikrevende, og derfor bør man unngå mellomlandinger. Aller helst bør man forsøke å unngå fly. Forsøk andre transportmidler som tog, sykkel, elbil, skateboard eller samkjøring som for eksempel gjennom GoMore. Å feriere i Norge er en magisk opplevelse, og jeg er sikker på at du kommer til å få en vel så vakker ferie i Norge og Skandinavia. Velg overnattingssteder hvor det er lokale som driver, sov i telt, bruk AirBnB eller EcoBnB, coachsurfing eller velg miljøsertifiserte hoteller. Det kan også være lurt å velge å reise utenfor sesongen. Dette sørger for at presset på områdene blir mindre. Om du velger å reise utenlands er Interrail en fantastisk måte å reise på, og det er faktisk også en fin tur å ta med barn, slik som Kay Asbjørn skriver om her. Utenfor Norge bør man være oppmerksom på lokale forhold som for eksempel vannmangel. Velg lokale guider. Dette sørger for at vi legger igjen penger i lokalsamfunnene. Vær oppmerksom på verneområder og lokale regler. En del attraksjoner kan selvsagt være skadelig, selv om det er lokale som driver bedriften. Jeg vil anbefale at man unngår å klappe tigere, dra i dyreparker eller spise utrydningstruede dyrearter. Når økoturisme er vellykket skal vi sitte igjen med en plussum. At jeg har vært på tur skal ha bidratt positivt. Det er mange fallgruver når man snakker om bærekraftig turisme. En av dem er det man kaller for volentourism, altså at du drar et sted for å jobbe som frivillig. Jeg har stor forståelse for ønsket om å hjelpe, men av og til kan det egentlig gjøre mer skade enn godt. Ta en reality check med deg selv. «Har jeg kompetansen til dette? Er jeg egnet?». Det er nobelt av deg at du ønsker å jobbe frivillig på et barnehjem, men har du egentlig kompetanse til å jobbe med barnevernsbarn? At du er hvit og fra vesten betyr ikke at du er verdensmester og har alle svarene. I Norge er det Hanen.no som driver sertifiseringen Norsk Økoturisme. Bedriftene som presenteres her er enda få, og vi kan med fordel øke fokuset på økoturisme i norske turistbedrifter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *