Året i bilder

I 2014 har jeg hatt 82 turdøgn! bade bred Det hele startet med at jeg fikk tildelt et stipend fra Stormberg. I januar var jeg nybegynner – friluftsnek, og hadde ikke vært ute en vinternatt før. Jeg var redd og usikker i naturen, og våget ikke dra på tur. Stormbergstipendet har snudd livet mitt på hodet, og jeg lever et liv jeg ikke en gang kunne ha drømt om.  Samtidig håper jeg at jeg har inspirert andre til å være mer på tur. Her er året mitt i bilder. 1Mine første vinternetter var i Jotunheimen sammen med naturveilederen Dag Inge. Vi sov under åpen himmel og i snøhule. Jeg lærte meg å gå på fjellski, pakke sekk og at det er vondt med frostskader. hula red jotunheimen red Fra Marka til Mono med Mina og Malin. Skitur i marka med Mina. Vi endte på pub etterpå. 055-red 051 red 075-red Jeg hadde min første tur alene i februar. Klokka seks om morgenen våknet jeg av at jeg trodde jeg hadde forsovet meg. Men jeg hadde ingenting å forsove meg til. Jeg sov ei natt i telt og ei natt i DNT-hytta Røverhula. – Snørøver. på ski red 5 wanted 2 dead or alive Gjennom et kurs i regi av DNT har jeg lært å navigere. 7 På Haukeliseter deltok jeg på et kitekurs. Jeg hadde glemt igjen den ene snowboardskoen min på Lillehammer etter et afterskinach med deler av et Oslo (S)-basert punkeband. Måtte låne utstyret til den ene kurslederen. proff I påska hadde jeg min første langtur i Vestmarka, Krokskogen og Kjekstadmarka. Turen var på elleve dager, og jeg var alene sju av dem. Samboeren min og arkeologen Torbjørn, aka Indiana Jones var med de første dagene. Jeg ble kjent med meg selv på en helt ny måte.  En sekssidersartikkel fra turen ble publisert i UTEmagasinet. img_3602-red 9 iskauen utemag Sammen med lederen i Naturvernforbundet i Kristiansand, Marte R. Ulltveit Moe, sov jeg under en heller. Våkna i en sovepose full av regnvann. Marte er biolog lærte meg hvilke vekster i naturen man kan spise, for eksempel ramsløk. ramsløk red collage myr og tre Jeg klatret mye da jeg var yngre, men nå var det vel omtrent tolv år siden jeg hadde vært oppe i en klatrevegg. Ingunn Trosby fikk meg tilbake i veggen igjen, og nå klatrer jeg jevnlig på Vulkan sammen med The Bouldering Bros (som eneste sistah). klatremalin Bestevenninnen min og jeg dro på mikroeventyr. Planen var å rafte med en badehai, men det var for lite vannføring i elva, så vi krysset et vann og koste oss i hengekøya i stedet. 12 13 Sammen med pappaen min var jeg på kajakktur ved hytta vår på Sørlandet. Du trenger ikke dra så langt for å dra på eventyr. Små turer er også store. 14 kajakkmalinI august var jeg, sammen med Marte i Naturvernforbundet, turleder for en gjeng tiåringer i Kristiansand. Turjentene er en sommerskole hvor man herjer og leker så mye man kan. 7Min gamle klassekamerat, Joachim og jeg krysset Lofoten på rulleskøyter. Ingen av oss hadde stått på rulleskøyter før. Underveis klatret vi Svolværgeita sammen med Markus Wegge. Joachim klatra med rulleskøyter (!). RPVh5IDfy1q4QOZOjSbF2g-f-BWbb4VvWhsoYiBmdnzg D9j7noP53t6MJfKrVFtVlALy1Ox18-Jf2qynRS4n3_Kw 3955933948_5583198a 05oiNaDSBN6-1Dr1kKQqkQ7XIr4jrRqTCMbhaw0elfrA   3637037852_5583196a IMG_6854-682x1024 (1) 9Ap0rkXFAYsn_EOdcRJZ6QJecrED9nUF7066dPwF5S2Q IMG_6968I høst var jeg igjen sammen med Dag Inge i Jotunheimen. Denne gangen skulle vi måle Storjuvbreen, og finne ut hvor mye den hadde smeltet. 10 7 9 11 EXXpedition – i november og desember krysset jeg Atlanterhavet i en 72ft seilbåt sammen med 13 kvinner. Jeg hadde aldri seilet før, og ble veldig sjøsjuk. Vi hadde en del dårlig vær i starten. Dag tre husker jeg ingenting av. Stikkord: Delfiner, regnbuer, morild, sterkt vennskap, uvær, solnedganger, soloppganger, horisont og hav, hav, hav. Da jeg kom i land var jeg et annet menneske. Screen Shot 2014-11-28 at 09.23.37ein IMGA0123 (2)red ma and jenna DSCN0871 IMG_6628 IMG_6733Jeg følte meg ikke helt ferdig med eventyr da jeg kom til Martinique med EXXpedition. Kapteinen Emily og jeg møtte opp med en annen ekspedisjon som padlet rundt øya på padlebrett. Vi fikk prøve oss på brettene, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg definitivt skal delta på en padlebrettekspedisjon. Vi drakk et par øl og sov i hengekøyer på stranda. 25

26 Godt nyttår! 2015 – what’s next? TAKK TIL: Stormberg, Grønne Jenter, eXXpedition, Infinitum Movement, Grønt Punkt Norge, UTEmagasinet, Harvest, NRK Sørlandet, Lamholmenfestivalen, familien min, Torbjørn Preus Schou, Dag Inge Bakke, Joachim Skjævestad, Marte R. Ulltveit Moe, Mailiss Solheim, Mina Off,  Aleksander Gamme, Cecilie Skog, Moritz  Drechsel, Mathis Marien, Emily Penn, Lucy Gilliam,  Ingunn Trosby, Andreas Dahl, Petter Nielsen, Aleksander Løvstad Bergan, Markus Wegge, Alvhild Hedstein, Audun Kolsrud Herning, Eirik Ulltang, Thomas Nygeen, Pernille Hansen, Anders Bonden, Camilla Rudidalen,  Roy Cato Kleveland, Alexander Benjaminsen, Hilde Sande, Gundhild Aaslie Soldal, Trond Vihovde, The Bouldering Bros og Oslo Ess + Sjonkel Pål og Slekta for hundrevis av timer på øret.Jeg har nok dessverre glemt noen.Takk til alle som har fulgt meg, oppmuntret meg, kommet med tips, hjulpet meg. Tusen takk!

]]>

One thought on “Året i bilder