Har Ullevålsveien hovedstadens korteste sykkelfelt? Det akkurat så langt (kort) som det er på bildet.
I Uelandsgate bare forsvinner sykkelfeltet, og jeg må sykle med alle bilene i stedet. Det syns jeg er kjipt, og jeg regner med bilistene syns det samme.
Torggata var ganske kjip å sykle i før det ble vedtatt at den skulle bli bilfri, men da var det i allefall bare enveiskjørt. Ved å sette hindringer ved begge innkjøringer i gata skulle det bli vanskeligere for biler å kjøre der. Det har det blitt, men det har også blitt mye mer kaos for både syklister, fotgjengere og bilister. Ja, til bilfri Torggata!
Toftesgate er egentlig veldig fin å sykle i, helt til man kommer til Birkelunden. Da forsvinner sykkelfeltet til høyre, men jeg skal jo rett frem og må dermed dele veien med trikken.
Og om du velger å kjøre til høyre ved Birkelunden, inn i Schleppegrellsgate, så forsvinner sykkelfeltet der også. Hvor skal jeg sykle nå a?
Korsgata er en del av hovedsykkelveinettet. Her er det enveiskjøring og parkering på begge sider.
I Kirkegata må jeg dele sykkelfeltet med trikken. Det er ganske skummelt å ha en trikk bak seg.
]]>
Bra oppsummering! Her er det ting vi kan ta med videre også. Torggata (delen der biler kjører) og Korsgata (se websidepekeren) skal heldigvis gjøres noe med. I Kirkegata er det planer om å fjerne trikkesporene, så siden gata er regulert slik den er vil det da bli kun sykkelfelt der. …om noen år. Vennlig hilsen Trond Solem – Syklistenes Landsforening i Oslo