Børne med strøm

Egner elbil seg som transportmiddel for langdistansetur? Vi tester det ut, slik at du slipper å prøve. Her kommer første oppdatering fra elbilroadtrip i Norge.

Vi reiser som aldri før. 2016 var nok et rekordår for reiselivsnæringen i Norge. En gjennomsnittsnordmann flyr omtrent 10 ganger så mye innenriks som en gjennomsnittseuropeer, og flytrafikk utgjør 12,5 prosent av Norges klimagassutslipp. Turisme bidrar også til slitasje av sårbar natur. På den andre siden kan turisme være en del av den grønne utviklingen og den grønne økonomien, men da må den gjøres bærekraftig.

2017 er FNs år for bærekraftig turisme. I løpet av det neste halve året skal jeg, Malin i Grønne Jenter, oppdage miljøvennlige transportmidler, spennende steder og kutte klimagassutslipp. Vi begynner med elbil. På turen har jeg tatt med meg marinbiologen Pia og filmskaper Madeleine.

Rekkeviddeangsten brer seg i magen. Allerede før vi har begynt. Mitt største mareritt må være å bli stående fast uten strøm midt inni en tunnel. Vi har fått låne en elbil gjennom GoMore, og har akkurat fått nøklene i hånda.

– Om dere kommer under 20% må dere bare komme dere av veien, sier hun vi låner bilen av.

At en elbil har en rekkevidde på 200 kilometer, betyr ikke nødvendigvis 200 kilometer. Det kommer an på vær, føre, hvor mange passasjerer det er og kjørestil. Og for vår del, hvor mye bagasje du har med. I løpet av disse første dagene har vi skjønt at vi nok heller ligger på en 90-100 kilometer per ladning.

Gjennom appen LadeNå! får vi opp hvor nærmeste hurtigladeladestasjon er, og til og med veibeskrivelse dit. Denne appen har blitt den best brukte de siste dagene, og anbefales varmt. Strøm fra hurtigladestasjonene betaler du for via SMS. Å lade på hurtigladestasjon er forholdsvis dyrt, og jeg vil anbefale at man forsøker å lade på hjemme, på overnattingssteder og andre steder med stikkontakt (spør om lov om den ikke er din).


Tidsoptimisten vekkes etter hvert. Vi blir tryggere på hvor langt vi kan kjøre innenfor én lading, hvordan vi kan kjøre mer økonomisk og hvor pålitelig LadeNå!-appen er. Når vi ankommer turens første overnattingssted ligger vi nede på 22 prosent, og har egentlig fremdeles ganske mye å gå på.

I hjertet av Telemark har vi blitt invitert til å overnatte. På verdens nordligste vingård, Lerkekåsa. Vindruerankene strekker seg mot fjellene. Vi får vann i munnen av å tenke på hva de skal bli til, og heldige som vi er blir vi invitert inn til en privat omvisning i vinkjelleren.

Vinen får vi tappe direkte fra fatet. Smakene er mer nordiske enn italienske. Skogsbær, rogenbær, moreller, plommer, rips og epler. Druevin er det nemlig bare Vinmonopolet som får selge.

Wenche viser oss hvordan vi kan se hvor sterk eller søt vinen er. Vi sniffer, smaker, smatter og funderer på hva slags vin det kan være. Til å være noviser er vi alle enige om at vi klarer oss ganske godt.
I hagen utenfor er solen i ferd med å gå ned bak de gigantiske vintønnene som det er mulig å sove inni. Bilen blir satt til lading, og vi menneskene blir lagt til lading. I morgen skal vi over fjellet til Odda. Klarer vi å komme frem uten å bli stående fast på fjellet?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *